De vlucht verloopt zonder problemen en ook de bagage, 4 fietstassen ieder en de fietsen komen tot onze verbazing onbeschadigd aan. Alleen als ik m'n banden wil oppompen, beginnen we onze tocht met een lekke band. Nadat alles in gereedheid is gebracht voor de tocht en we willen vertrekken, breekt er een hels onweer los, zodat we genoodzaakt zijn op het vliegveld te schuilen. We lunchen hier en vele kopjes koffie verder plenst het nog steeds, zodat we in een rustige uithoek van het vliegveld een noodslaapplek creëren en nadat we uitvoerig uitleg hebben gegeven aan enkele Italiaanse fietsfanaten over onze volgepakte fietsen en onze reisplannen, vallen we uiteindelijk in een onrustige slaap. Als we 's morgens vroeg ontwaken is het weliswaar zwaarbewolkt maar gelukkig droog.
Een klimmetje van 8% brengt ons onder een ontluikend zonnetje in Olgiate, waar we bij de fraaie kerk lunchen.
Na nog wat klimwerk mogen we bij San Fermo via duizelingwekkende haarspeldbochten met een fabelachtig uitzicht heerlijk afdalen naar het Como meer.
Aangezien het Como meer een drukke toeristische trekpleister is, trekken we verder via een pittige klim van soms meer dan 10% , waar Lydia niet echt blij mee is en stukjes moet lopen, naar Camnago.
Na 70km dalen we af naar het Lago di Alsério, waar we een rustige kampeerplek aan het meer vinden ver van de bewoonde wereld.
We volgen gedwee z'n advies op en het blijkt inderdaad een mooie, ietwat modderige off-road pad te zijn en zelfs het pontje is bemand en brengt ons naar de overkant, waar tot onze grote verrassing de oude baas weer op ons staat te wachten om ons van verder advies te voorzien. Hij was snel met z'n auto rond gereden en we moeten hem nu steeds stukjes volgen achter de auto aan, totdat we bij een splitsing komen en hij ons een rustige fraaie weg rond een berg aanwijst naar Bergamo. Dit soort bijzondere ontmoetingen maken het reizen voor ons extra aantrekkelijk en waardevol! We wensen hem een voorspoedige bedevaart!
Bij Valbrembe volgen we een schitterende autovrije steile slingerweg naar de pas, die uiteindelijk in de historische boven-stad van Bergamo uitkomt.
Het is een genot om hier door de nauwe straatjes te dwalen vol historische gebouwen, zoals de prachtige Citadelle uit de 14de eeuw. Vanuit de oude boven stad heeft men een magnefiek uitzicht over de Po-vlakte, waar we even later snel in af dalen.
Via een prachtig fietspad langs de rivier de F.Oglio bij Palazzolo-Sull-Oglio vinden we na 75km bij gebrek aan campings een prachtige wildkampeerplek met bankjes en tafels midden in moedertje natuur. Een unieke ideale plek om tot rust te komen en geheel verlaten .
Hier houden we een lange lunchpauze met onze vers aangeschafte italiaanse delicatessen. De hier wel aanwezige campings zitten overvol en zijn ook nog eens erg duur. Niets voor ons, dus maar door rijden op zoek naar een geschikte wildplek.
Als we even na Iseo de fietsroute naar Brescia volgen, fietsen we door een schitterend natuurgebied met kleinere meren (N.P. Torbiere del Sebino d'Iseo)
Het is eigenlijk nog te vroeg om te stoppen, maar deze plek is zo mooi, dat we bij het stationnetje van Provaglio d'Iseo wat drinken en tegelijkertijd genieten van het enerverende uitzicht, alvorens een illegaal kamp op te zetten in dit natuurreservaat.
Op een zonovergoten pinkster zondag trekken we verder over een mooie fietsroute naar Brescia. Als we koffie drinken in een fraai park in Borgonato ploft m'n achterband, zodat ik maar een nieuwe binnenband monteer. Lydia vult ondertussen onze drinkflessen uit een automaat waar je gratis naturel, gekoeld of bubbelttjes water kunt halen. In deze streek komen we deze service in parken vaker tegen, maar hebben dit nog nooit elders gezien.
Ook Brescia is weer zo'n bijzondere stad met zeer fraaie achitectuur. In de binnenstad zijn nog veel monumenten uit de Romeinse en Romaanse tijd. Ook zie je er gebouwen uit de renaissance en barok.
Als we in een park in Mazzano op een terrasje wat eten en drinken breekt er een kortstondig maar hevig onweer los. We schuilen hier tot het droog wordt en vervolgen onze vlakke fietsroute naar Desenzano aan het Garda Meer, waar we na wat zoeken een enigszins betaalbare camping vinden bij Colombare. De prijzen zijn hier schrikbarend hoog tot wel 50€ per nacht voor 2 personen met klein tentje!
camping Sirmione |
's Morgens om 6 uur worden we gewekt met wederom een onweersbui, gevolg een gebroken tentstok en wat natte spullen. Als het om 9 uur droog wordt vertrekken we over de landengte naar het toeristische maar fraaie kasteel Sirmione.
Wij zien de klim vandaag niet meer zitten en stellen de klim uit tot de volgende dag en kamperen bij een kleine waterkrachtcentrale.
De volgende dag is de 10% steile klim jammergenoeg niet verdwenen en bedwingen hem alsnog op onze nuchtere maag samen met wat wielrenners. Boven gekomen bij Veronese hebben we panoramisch uitzicht over het dal en storten ons naar beneden om een zeer makkelijke en goed aangegeven route tussen de wijngaarden te volgen.
wildkamp 7 bij Rovereta |
Bij Rovereta vinden we vroeg in de middag een uitnodigend grasveld langs de rivier, waar we na het nuttigen van wat ijsjes de tent opzetten.
De temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 30°C en over fietspaden als biljartlakens gaat het verder. We hebben veel wind tegen. Toch fietst het fantastisch. We worden omringd door de hoge bergen van de Dolomieten maar het fietspad zoekt zich een weg zonder extreme stijgingen. Ook vandaag blijven we de gehele dag langs de Adige. We gaan stroomopwaarts en we stijgen de hele dag een beetje waardoor we haast ongemerkt een paar honderd hoogtemeters winnen.
In Trento bezoeken we de mooie binnenstad met ruime pleinen en fraaie paleizen. De domtoren wordt bekroond door een uivorm, kenmerkend voor de noordelijke invloed in bouwstijl nu we in het Duitse taalgebied belanden.
Alvorens we het gemakkelijke laatste stuk naar Bolzano afleggen, fietsen we eerst het meer in het rond. Het is zeer rustig onderweg en degenen die onderweg zijn, gaan meestal stroomafwaarts. Veel groepen met identieke fietsen en fietstasjes. Waarschijnlijk kun je bij een organisatie fietsen huren en dan lekker stroomafwaarts rollen zonder veel te doen.
Na een bezoek aan Bolzano, besluiten we een stukje met de trein te smokkelen, aangezien het dal naar Fortezza erg smal is met druk autoverkeer. Later ontdekken we dat er recent een spiksplinter nieuw fietspad is aangelegd langs de rivier en onder de snelweg door, die soms door de hoge bergen in tunnels verdwijnt. We besluiten dit fraaie fietspad op de terugweg te nemen. De sneltrein naar de Brennerpas zit stampvol met nederlandse fietsers en we kunnen er maar nauwelijks in. Een stel kletst ons de oren van het hoofd en we zijn dan ook blij dat we er weer snel uit mogen, verlost van alle hectiek.
Als we in Dobbiaco aankomen is de temperatuur op 1200m aardig gedaald naar 16°C en fietsen de Dolomieten in naar de Toblacher See, waar we op een grandioze camping gaan staan met een soort Romeins badhuis en laten ons 's avonds verwennen in het sfeervolle restaurant.
Toblacher See |
In dit paradijselijke gebied tussen hoge wanden van de Dolomieten maken we tocht naar de Dürrensee over een modderig maar wonderschoon mountainbike pad.
Zware wolkenpartijen belet ons het zicht op de beroemde "Drei Zinnen"en ook de bergen rond de Dürrensee zien er dreigend uit.
Dürrensee |
Met weemoed nemen we afscheid van de betoverende Italiaanse Dolomieten en vertrekken richting Oostenrijkse grens fietsend door een magnifiek berglandschap.
Bij Innichen/San Candido bezoeken we nog de bijzonder mooie Stiftskerk uit de 8ste eeuw in Romaanse stijl.
Even verder komen we bij Oostenrijkse grens, waar we afdalen naar de meest zuidelijke deelstaat Karinthië, waar we de Drau route gaan volgen naar Slovenië.
De Drau is hier nog een zeer woeste rivier, waarop zich alleen de zeer ervaren kajakkers wagen. De route loopt door woeste bossen met hoge watervallen.
Bij Silian rijden we langs Schloss Heinfels en kijken afgunstig naar een fraai houten huis.
Voordat we de camping in Amlach opzoeken, maken we nog een wandeltocht door de Galitzen klamm, een korte maar fraaie klim langs een pad tegen de wans aangeplakt, getooid met een stevige helm tegen steenslag.
Er kan hier ook een klettersteig gemaakt worden.
Op de rustige camping van Amlach vinden we eindelijk een mogelijkheid om te internetten, maar omdat het alleen een draadloze verbinding is, mogen we van de kampbaas even z'n PC gebruiken om het thuisfront emailen, omdat wij niet over een notebook beschikken.
Ook zij zijn op zoek naar de camping en willen weer terug gaan. Maar met behulp van ons weten we uiteindelijk de boerencamping te bereiken, die vol staat met een Nederlandse kolonie caravanners. De 2 kleine tentjes zorgen voor heel wat opschudding en de nodige commentaar van de overige vakantiegangers.
Als we na Villach de Maria Gail kerk bereiken, besluiten we om voor de afwisseling, van de Drau route af te wijken en rond de Ossiacher See te fietsen, die we even na het passeren van kasteel Landskron bereiken. Ik kan het niet nalaten om een verfrissende duik in het meer,te nemen met temperaturen ver boven de 30°C.
Na de Feistritzer stuwmeren beginnen wederom wat klimmetjes tot Völkermarkt, waar we naar het gelijknamige meer afdalen.
Om in het dorp zelf te komen om de voorraad aan te vullen, moeten we echter weer helemaal naar boven fietsen.
Ook na Völkermarkt volgt weer wat klimwerk, maar de omgeving vergoed hier een hoop. Als we even later de hoge Jauntalbrug passeren, waar men kan bugee jumpen, bereiken we een lange fietshangbrug, waarna een geweldige lange afdaling naar Lavamünd volgt. Als we hier een grote chocoldetaart oppeuzelen komt een vriendelijke zwerver een praatje maken en wijst ons de weg naar de 6km verder gelegen Sloveense grens. Als tegenprestatie vraagt hij 50 eurocent voor een biertje, wat wij hem van harte gunnen.
Als we Sloveense grens zijn gepasserd komen we in Dravograd aan. Als ik de kaart bestudeer bij gebrek aan bewegwijzering hier in Slovenië, komt een locale fietser ons vertellen hoe de route verder loopt. Hij zegt ons in een mengelmoes van gebroken Engels en Duits dat we hem maar moeten volgen.
Een hartelijker welkom in Slovenië hadden we ons niet kunnen voorstellen!
Hierna volgt een prachtig onverhard pad door een mooi bos hoog boven de Drau, die ons naar een 18% klim leidt bij Vuzenica leidt. Zo makkelijk als de route in Oostenrijk was, des te moeilijker wordt het hier. Het blijft klimmen en dalen, maar wel erg mooi!
Maribor |
Ptuj |
Ptuj aan de rivier de Drau(Drava) gelegen vlakbij de Kroatische grens, is het middelpunt van de belangrijkste wijnbouwstreek van het land. Ptuj en de nabijgelegen dorpjes zijn rijk aan archeologische vindplaatsen van onder andere Illyriërs, Kelten, Romeinen & Slovenen.
De trekpleister van deze stad is ongetwijfeld het aantrekkelijke plein met het oude stadhuis en de Georgiuskerk. Andere prachtige bezienswaardigheden zijn het het kasteel van Ptuj en het dominicanenklooster.
De trekpleister van deze stad is ongetwijfeld het aantrekkelijke plein met het oude stadhuis en de Georgiuskerk. Andere prachtige bezienswaardigheden zijn het het kasteel van Ptuj en het dominicanenklooster.
Over een nu vrijwel vlakke route rijden we naar de sfeervolle hoofdstad Ljubljana, waar we genieten van de mooie binnenstad met vele terrasjes.
Een eldorada voor kajakkers, rafters en bergwandelaars. Op een heerlijke rustige camping in Soča langs de gelijknamige woeste smaragdgroene rivier, waar we de enige gast zijn op deze hemelse plek, bivakkeren we 2dagen en maken een lange wandeling langs de rivier. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat in dit gebied in de eerste wereldoorlog zwaar is gevochten en er 500.000 doden aan zowel de Italiaanse als de Oostenrijkse kant zijn gevallen over een grensgeschil
De wandeltocht eindigen we in Trente, waar
Op de terugweg liften we mee met een jong Hongaars stel, waarvan de vrouw nog in Groningen had gestudeerd,
Vandaag beginnen we aan onze grootste uitdaging van deze vakantie de beklimming over de mooiste weg van Slovenië vanuit Trente naar Kranjska Gora over de fameuse 1611m hoge Vršic-pas. Hij is 45 km lang met 50 haarspeldbochten en een stijgingspercentage van 14% met stukjes van 16%. In gezelschap van een Canadees stel en een Oostenrijkse 20 jarige jongen, die terugkomt van een 9 maanden durende fietstocht naar Nepal beklimmen we deze "killermountain". Wij zijn niet de snelste en moeten flink afzien, met uiterste krachtsinspanning haal ik 5 km per uur. Met deze snelheid kan ik mijn stuur niet stil houden en zwalk dan ook zigzaggend over de weg.
Lydia heeft het nog zwaarder en moet regelmatig stukjes lopen, maar na 4 uur zweten worden we op de top aangemoedigd door onze Oostenriijkse vriend die hier op ons zit te wachten.
.
Onze vriend komt nogmaals even bijpraten, alvorens hij na 9 maanden onderweg te zijn geweest huiswaarts keert over de Wurzenpas.
Langs het meer fietsen we verder tot het einde van het dal bij Ukanc, waar een overvolle en dure camping is. Er blijft ons bij gebrek aan wildplekken niets over dan een plekje in het bos van de camping te zoeken tussen 10tallen andere tentjes. Het is dan ook het uitgangspunt voor de beklimmingen van de bergen en bovendien weekend met prachtig weer. Wij maken nog een MTB/wandeltocht naar de Savica waterval. Een behoorlijke klim met een beetje teleurstellende waterval.
Na Jenecise volgen we met een fikse tegenwind weer dezelfde terugweg naar Kranjska Gora en besluiten hier inplaats van de Wurzenpas te nemen naar Oostenrijk, om door te fietsen naar Travisio in Italië.
Achteraf een zeer goede keuze, want we rijden over een zeer fraai fietspad in dito omgeving, met na Travisio zelfs een zeer spectaculair fietspad met de snelweg diep beneden ons en door een 500m lange tunnel komen we even later weer in Oostenrijk uit.
Hier volgen we nu de Gail fietsroute, waar we bij Möderndorf de Garnitzen klamm opzoeken. Een zeer pittige klettertocht, die we niet helemaal volbrengen, aangezien we de zwaarte onderschat hebben en tijdgebrek ons noopt terug te keren. (je moet ongeveer 9 uur uittrekken om de volledige tocht te maken)
Lago di Valdaora |
Hierna wordt het pas echt leuk, één grote 40km lange afdaling naar Bolzano over een nieuw fietspad vlak langs de rivier tussen en onder de snelweg en spoorbaar door, die soms hoog in de bergen in tunnels verdwijnen. Dit is pas genieten!!!
Aangekomen in Bolzano wordt de lucht echter pikzwart en neemt de wind zienderogen toe. Met moeite weten we de tent op te zetten in een appelboomgaard. Het noodweer blijft ons gelukkig bespaart en drijft weg in een andere richting.
Een vlakke weg leidt ons naar Meran, voordat we de hoge Alpen-passen over moeten.
Voordat we de zware Reschenpas (1520m) over trekken, bezoeken we eerst het mooie dorp Glurns.
Gelukkig fiets je hier over een apart fietspad ver van de autoweg, maar een flinke tegenwind maakt de tocht tot een zware opgave voor ons. Als het bovendien boven begint te miezeren en de temperatuur naar zo'n 8°C zakt, wordt het een hellegang. We fietsen echter door een prachtig bos langs een prachtig fietspad aan de rustige zijdevan de idyllische Haidersee en de grotere Reschensee. Eenmaal boven schuilen en eten we wat bij de ski-lift van Reschen om weer een beetje op temperatuur te komen. Men schijnt hier een fantastisch uitzicht op het Ortler massief te hebben, dat hier majestueus uittorent boven de Reschensee. Ons zicht wordt echter beperkt door zware wolkenpatijen en regen. De Reschensee ontstond in 1950 door de aanleg van een stuwdam. Voor die tijd waren het uitgestrekte alpenweiden, met het dorp Graun dat hierdoor onder water is verdwenen, alleen de veel gefotografeerde kerktoren steekt nog boven water uit.
Als we even later de pas over zijn en weer in Oostenrijk breekt de zon even door en zetten snel de tent op in een alpenwei met zicht op Nauders.
kasteel in Nauders |
Aan de andere kant van de rivier ligt Oostenrijk, waar zich hoog tegen de bergwand de snelweg is uitgehouwen met veel tunnels en galarijen. Spectaculair om te zien! 10km verder komen we alweer in Oostenrijk.
Na Landeck wacht ons de Arlbergpas,(1793m) maar aangezien het regent en de pas onzichtbaar is door een donker wolkendek, besluiten we een stuk te smokkelen en de trein door de 14km lange Arlbergtunnel te nemen. Als we aan de andere kant in Langen uit de trein stappen is het koud en giet het, wij trekken al onze warme- en regenkleding aan, die we bij ons hebben, alvorens aan de gevaarlijk afdaling te beginnen.
We kunnen in dit weer niet echt van het prachtige landschap genieten en volgen het Klostertal naar Bludenz. De volgende dag is het gelukkig beter weer en via het mooie stadje Feldkirch bereiken we de Bodensee.
We volgen de fraaie rondweg langs het meer en rijden nog even door de toeristen massa op Lindau-Insel.
Bij Friedrichshafen zijn we in Duitsland aangekomen en na Mengen volgen we de mooie Donauroute.
In de Duitse deelstaat Baden-Württemberg liggen vele historische plaatsen met als hoogtepunt de bijzonder fraaie stad Sigmaringen met het mooie slot, zeer de moeite waard om te bezoeken.
Dicht bij Tubingen ligt het mooie vestingstadje Bebenhausen met vele vakwerkhuizen en een klooster.
In Weingarten geeft een locale fietser ons een tip om lekker en goedkoop te eten. Op het terras bij de slager loopt het inderdaad storm en staan 10tallen mensen in de rij en krijgen we voor €4,50 een overheerlijke maaltijd van goede kwaliteit. Een goed concept, want de zaak loopt als een trein.
In Bruchsal ligt het indrukwekkend barokke Schloss. Het slot is het middelpunt van een geweldig complex, waartoe wel vijftig gebouwen behoren. Het geheel werd gebouwd tussen 1720 en 1760.
Het is ondertussen eind juli en hoogseizoen. De camping aan de Sankt-Léon See is dan ook overvol, dus rijden we maar verder tot we even verder in het bos een verlaten schuilhut vinden, waar we de nacht doorbrengen.
In Ladenburg houden we een lange lunchpauze en slenteren wat langs de overvolle terrasjes en door de sfeervolle straatjes en duiken even later met dit heerlijke weer in de Waidsee..
Het is de droomwens v.d. mannelijke agent om op ook deze wijze een paar maanden rond te trekken en wil alles van onze fietsen weten. Hij moet echter jammergenoeg nog 10 jaar werken en ik wens hem cynisch nog veel sterkte.
We volgen de ons bekende Rhein-route vanaf het pontje bij Nierstein, langs Mainz en Koblenz, waarna we bij Remagen landinwaarts klimmen naar Duren, waar we de mooie Rhurroute volgen. Hier krijg ik nog een lekke band door een totaal verteerde achterband, improviserend met plakkers en een stuk plastic weet ik de zaak te repareren en hoop hiermee Nederland te halen.
We vinden nog een laatste rustige kampeerplek aan een meertje in de buurt van Hilfart, waarna we de volgende dag bij St. Odilienberg na 2 maanden onderweg te zijn geweest en 3200km op de teller, Nederland weer inrijden.
"Wie de toekomst als tegenwind ervaart,
fietst de verkeerde kant op !"
https://picasaweb.google.com/lydiabert/FietsvakantieNaarSlovenieJuniJuli2011
Wat een leuke reis,
BeantwoordenVerwijderenGaan jullie deze zomer nog wat doen.
Ik ga naar belgie!