in de bovenloop van de Elbe met fraaie rotspartijen.
Asbeck |
De eerste paar dagen is het voor de tijd van het jaar (eind mei-begin juni) nog flink fris en ligt de temperatuur tussen de 10 en 15°C.
jachtslot Holte |
Warendorf |
Het vinden van rustige kampeerplekken is geen enkel probleem, zodat we ondanks de kilte toch goed slapen.
Via Münster, Warendorf en Gütersloh rijden we flink klimmend het fraaie Teutoburgerwoud in, waar zich ten zuiden van Detmold de Externsteine bevinden en krijgen alvast een voorproefje van een mooi gevormd zandgesteente.
Na het zeer mooie stadje Goslar komen we in de heuvels van het N.P. Harz, waar het dan ook flink klimmen wordt bij Bad Harzburg via het kuuroord Ilsenburg naar de mooie stad Wernigerode met een stoomtrein.
Goslar |
Wenigerode |
Hierna gaat het over een off-road pad door de prachtige bossen van de Harz, waar we in schuilhut overnachten.
Klooster Michaelstein-Blankenburg |
De temperatuur is inmiddels opgelopen tot ver over de 20 °C met een heerlijk zonnetje en zal ons de komende weken blijven vergezellen!
op weg naar Thale |
Na Thale wordt het weliswaar vlakker, maar volgt een vrij saai deel met vervallen dorpjes van het voormalige Oost-Duitsland met nauwelijks te fietsen kinderkopjes, richting de Elbe.
Bij het dorpje Aken (bij Dessau), waar we een camping opzoeken, bereiken we de Elbe, die we de komende tijd stroomopwaarts zullen volgen richting Dresden.
Een prachtige route volgt langs Dessau naar Lutherstadt Wittenberg, waar we geheel toevallig met onze neus in de boter vallen, want het 2de weekend in juni wordt hier het Luther Hochzeit feest gehouden. Gevierd wordt het huwelijk van de voormalig monnik Martin Luther en de uitgetreden non Katharina von Bora in 1525. Een prachtig schouwspel en onvergetelijk spectakel met middeleeuwse markt onder de kasteelkerk, met minsteels, handwerklieden, renaissance muziek, kinderspelen, zwijn aan het spit en veel bier, waar vrijwel de gehele bevolking verkleedt aan meedoet.
Bovendien vinden er in deze prachtige stad vele openlucht concerten plaats, zeer de moeite waard om een bezoek te brengen.
We vervolgen onze route langs de Elbe en kamperen in Torgau samen met een stel uit Bleiswijk, die hun tuindersbedrijf aan hun 3 kinderen hebben overgedaan en nu de Hanzeroute fietsen op een tandem, aangezien de vrouw visueel gehandicapte is.
Belgern |
Langs Belgern met het beeld van Roland met z'n lange benen fietsen we naar de stad Meissen met z'n fraaie gotische kathedraal uit de 13de eeuw op de burchtheuvel.
Na een bezoek aan de stoomtrein in Radebeul fietsen we landinwaarts om het mooie merengebied rond het barokke jachtslot Moritzburg te verkennen. Daarvoor moeten we flink klimmen door het fraaie Lossnitzgr und dal, waar we een paar dagen op de camping Bad Sonnenland bij Reichenberg aan een meertje verblijven.
jachtslot Moritzburg |
Vanaf de camping gaan we met de bus naar Dresden om op ons gemak deze historische stad te kunnen bezichtigen tussen de toeristenmassa. Niettegenstaande dat de stad het hevig te verduren kreeg tijdens de 2de wereldoorlog met hevige bombardementen door de engelsen, zijn toch veel historische gebouwen bespaard gebleven of na de hereniging met west-Duitsland herbouwd. De wederopbouw van de Frauenkirche werd in 2005 voltooid, maar de restauratie van vele andere gebouwen is nog in volle gang en staan vaak nog in de steigers.
Dresder Trinitatis-Kathedrale en Residenzschloss |
Dresder Semperoper |
Het is een betoverend mooie stad met romantische en gezellige hotspots.
Dresder-Zwinger |
Dresder Frauenkirche |
Enigszins vermoeid van een dag stappen keren we de volgende dag vanaf de camping weer fietsend terug naar de Elbe route via de prachtige bossen, riviertjes en meren van de Dresdener-heide.We bereiken de Elbe weer bij het tegenvallende slot Pillnitz, waar we lunchen en de met radarschroeven uitgesruste stoomschepen bewonderen.
Na een bezoek aan het fraaie maar erg toeristische stadje Pirna vervolgen we onze route langs de Elbe om bij Rathen een pontje te nemen naar onze uiteindelijke bestemming, het zandsteengebergte van de Sächsische- en Böhmische Schweiz. Na zoveel historische en culturele hoogtepunten zijn we toe aan de rust van moedertje natuur. Uit de verte zien we reeds de beroemde Basteibrucke tussen de spectaculaire rotsformaties bijna 200m boven de Elbe rivier uittorend
Bij het kuuroord Rathen maken we eerst een wandeling naar de Amselsee en eten daar vers gerookte forel. Daarna een behoorlijk inspannende klim om naar de uitzichtpunten van de rotsformaties te komen. De meeste toeristen bereiken de Basteibrucke via de andere kant, waar je met de auto de hoogte kan overwinnen.
De inspanning bij 32°C is echter meer dan de moeite waard en eenmaal boven ontvouwd zich een wijds panorama van rotsformaties, gevormd door water erosie van meer dan een miljoen jaar.
De Basteibrucke was in eerste instantie een houten brug tussen twee rotsformaties in 1824 gebouwd, maar werd in 1851 vervangen door uit zandstenen exemplaar.
De terugtocht naar beneden wordt voor Lydia een ware martelgang, omdat zij veel last heeft van haar knie. Maar na wat rust en een heerlijke lunch met verfrissende consumptie, springen we weer met frisse moed op de fiets. Dat valt echter tegen want de National Park fietsroute die we willen fietsen begint met een zeer steile klim naar Gamrig, die we slechts puffend en zwetend lopend naast de fiets weten te beslechten!
We vinden uiteindelijk bij Porschdorf een rustieke camping annex jeugdherberg midden tussen de rotsfelsen en zijn de enige gasten.
De volgende dag wordt een loodzware klimdag door het prachtige Nationale Park over bospaadjes langs rotsformaties met grappige namen als Affensteine, Kuhstall en Schrammsteine.
Dan volgt een duizelingwekkende afdaling over een off-road pad naar het riviertje de Kirnitzsch. Even later bereiken we over een smokkelpad de Tsjechische grens.
In eerste instantie is het een heerlijk vlak pad door het bos, maar 5km voor ons einddoel, de camping bij Mezni Louka, volgt wederom een niet te fietsen steile helling, die we nu slechts bedwingen door met z'n tweeën, 1 fiets per keer foeterend naar boven te duwen.
Gelukkig volgt daarna een zalige lange afdaling naar de camping, waar een welverdiende douche verkoeling brengt en we ons weer een beetje mens voelen.
Vanaf de camping beginnen we de volgende dag aan een fantastische, maar pittige wandeling naar een bijzonder natuurverschijnsel, de grootste natuurlijke zandsteen boogbrug van Europa, de PREBISCHTOR (tjechisch:Pravčická brána) met een spanweidte van 26,5m en een hoogte van 16m. Dit natuurwonder mag men wegens erosie sedert 1982 niet meer beklimmen.
In 1881 liet vorst Edmund von Clary-Aldringen op deze plaats het fraaie Hotel "Falkennest" bouwen.
Adembenemend mooie vergezichten!
Een afdaling door het woeste bos volgt naar Hrensko aan het einde van het dal. Hier aanvaardden we de terugweg door de smalle EDMUNDSKLAMM langs de KAMENICE rivier.
Een idyllisch pad door de kloof met overhangende rotsen, bruggetjes, tunnels en een wonderbaarlijk mooie vegetatie.
Tot twee maal worden we tegen een kleine vergoeding per praai door de kloof gevoerd, omdat het pad niet verder voert.
Een 5sterren wandeling en een echte aanrader mocht je ooit in de buurt komen!
Wij sluiten deze geweldige dag af met een heerlijk diner in het enige restaurant/hotel van Mezni Louka, vlak naast de camping.
Als we de volgende dag, na 2 dagen kamperen van de camping willen vertrekken wil de eigenaresse niets van betalen weten en mogen zonder te betalen vertrekken.
Of het aan m'n knappe uiterlijk lag of dat ze gewoon meelij met ons had is me niet geheel duidelijk geworden, maar wel lief!
We dalen weer lekker af naar de Elbe en volgen hem een stukje stroomafwaarts tot Bad Schandau, waar we het fraaie Kirnitzstal oostwaarts inrijden, samen met de toeristische tram (Kirnitzschtalbahn) naar de Lichtenhainer wasserfall. Deze stelt echter niets voor, zodat wij onze trip voortzetten en wij een lange zware klim te verduren krijgen naar Hinterhermsdorf.
Fietsend door de prachtige Tsjechische bossen en de oninteressante steden Mikulasovice, Vilëmov en Lipova, bereiken we bi j Sohland an der Spree weer de Duitsland grens.
We volgen voorlopig de Spree fietsroute naar Bautzen, waar het oude centrum een middeleeuws karakter heeft. Er wordt in deze streek een onverstaanbaar dialect gesproken, omdat hier nog veel Sorben wonen.
Na een heerlijk vlak deel langs de Spree met een mooi meren gebied besluiten we nog verder oostwaarts te rijden naar de Poolse grens om de stad Gorlitz te bewonderen. Dientengevolge moeten we wederom flink off-road klimmen naar Schwalbenberg, waarna een zalige afdaling volgt naar het mooie Quitzdorf stuwmeer, waar we een lange pauze inlassen.
Na Gorlitz volgen we de Neisse fietsroute, naar Bad Muskau, afwisselend fietsen we in Duitsland en Polen.
In Bad Muskau is het prachtige Fürst Pückler Park met slot gelegen. Ook bezoeken we in het poolse Zgorzelic nog even de vooral bij Duitsers geliefde markt. Kilometers lange uitstallingen met goedkope rommel.
Het is hier zo mooi dat we besluiten wat langer te blijven en maken de volgende dag een rondtoer door dit magnifieke meren gebied.
En bijzonder bouwwerk hier is de Rakotzbrücke rond 1850 gebouwd..
Cottbus |
We zitten nu op de "Frost" fietsroute en pikken bij Neustadt weer de Spree route op, om onder dreigende regenwolken en mooie regenbogen langs het grote Spremberg meer te fietsen.
Burg-Bismarck turm |
Burg-station |
Burg-station |
Bij Lubbeau in het toeristen centrum van het Spreewaldreservaat kan je zelfs gondeltochtjes maken door de eindeloze vaarwaters.
De camping in Lubbenau staat bomvol, dus zoeken wij een relaxter plekje, dat we vinden langs de rivier de Spree bij Monchwinkel.
Na een lange lunchpauze aan de Muggelsee, bereiken we Berlijn. De centrale tentkampeerplaats is helaas vorig jaar gesloten, zodat wij genoodzaakt zijn om naar de stadscamping te fietsen aan de andere kant van de stad onder het lawaai van het vliegveld bij Spandau.
De volgende dag bij een temteratuur van 32°C bezoeken we alle hoogtepunten van deze drukke metropool, zoals de Brandenburger Tor, de Dom en het Rijksdag gebouw.
De volgende dag laten we stad achter ons en fietsen naar het drukke recreatieve meren gebied langs de Havel rivier en vinden aan de Wannsee een heerlijk beschutte plek langs het water, waar ik terstond een duik inneem bij deze hitte.
Onder de rook van Berlijn, tussen de wijdvertakte rivierarmen van de Havel, liggen de paleizen en parken van Potsdam. Een bezoek aan de Brandenburgse hoofdstad betekent een tijdreis door de geschiedenis van Europa.
De Havelroute verder volgend langs de Grunewaldturm komen we dan ook al gauw in Potsdam.
slot Sanssouci met Rococopaviljoen |
Neues Palais |
Bij de oude markt, waar het oude raadhuis en Nicolaikerk staan, is een gigantisch restauratie project in ontwikkeling, zodat veel gebouwen in de stelling staan en geheel opnieuw wordt ingericht.
Als we verder langs de mooie Havelroute rijden, komen we bij Petzow a/d Glindower See langs een "Biergarten Porta ELISA", die we natuurlijk niet zomaar voorbij kunnen fietsen.
Even verder vinden we weer een mooie wildkampeerplek bij Deetz a/d Treebelsee.
Bij Havelberg loopt de rivier de Havel parallel met de Elbe om er even later in te stromen en volgen we dus weer de Elbe route, nu echter in noordelijk richting. In Ruhstadt is de grootste kolonie van ooievaarsnesten van Europa te vinden en is dan ook omgedoopt tot ooievaarsdorp(stork-city)
De noordelijke route Elbe-route is echter aanzienlijk minder interessant dan het zuidelijke deel, omdat je veel onderaan deen dijk rijdt. Toch zijn er nog heerlijke kampeerplekken, alvorens we Hamburg bereiken.
Het oude centrum van Hamburg heeft een mooi stadhuis en de grootste haven van Duitsland heeft een sfeervolle uitstraling met veel vertier.
Als we bij Finkenwerder met de snelle pont oversteken naar de linker oever vinden we in Jork mooie vakwerkhuizen en de rit naar de Hanzestad Stade door een fruitstreek is zeer de moeite waard.
hanzestad-Stade |
Hier verlaten we de Elbe-route om in Bremen te geraken. Het weer slaat om als we Bremen naderen en krijgen een aardige regenbui voor onze kiezen. Als we snel de camping opzoeken in het park blijkt dit sinds kort een prive-camping te zijn geworden en worden we naar de nieuwe camping 1km verderop verwezen. Deze blijkt echter 30 euro te rekenen voor een nachtje met klein tentje, terwijl wij prijzen tussen de €7 en 15€ gewend zijn. Wij vinden dit te duur en bovendien staat de camping vol met caravans, waar we niet tussen willen staan. Dus gaan we toch illigaal op de prive-camping staan, omdat daar vrijwel niemand aanwezig. Alles gaat goed totdat we 's morgens willen vertrekken en voor een gesloten hek staan. Nawat zoekwerk vinden we iemand die ons kan bevrijden met een sleutel. Hij denkt dat we net zijn binnen gekomen en we houden ons maar voor domme hollanders en vertrekken opgelucht door het fraaie park naar de prachtige oude binnenstad.
Het weer blijft onbestendig als we Nederland naderen en zoeken een slaapplaats in een schuilhut bij Rastdorf.
Het einde van onze zeven weken durende fietstocht met meer dan 2500km op de teller, zonder ook maar één lekke band en weer een ervaring rijker!
Ha Bert en Lydia, prachtige tocht en een mooi verhaal met mooie foto's. Leuk.
BeantwoordenVerwijderenGroeten Mees
Nooit bang bij wildkamperen?
BeantwoordenVerwijderen