zondag 13 juli 2008

Fietsvakantie naar Praag en Wenen (juli-sept)

Na decennia lang met rugzakken door de wereld te hebben getrokken, zijn we nu op een leeftijd gekomen, dat met een 20kg zware rugzak door de bergen trekken iets te zwaar voor ons wordt.
Dus besluiten we voor het eerst een lange fietstocht te gaan maken en na wat zoeken op internet, valt ons oog op de fietsroute naar Praag. Van Praag willen we naar Wenen fietsen en van daaruit terug via de Limes route. (de noordgrens van het oude Romeinse Rijk.) Totaal meer als 3800 km.


De route loopt grotendeels langs rivieren: we beginnen in Nederland langs de Rijn en gaan dan vervolgens langs de Lippe, de Diemel, de Weser, de Werra, en de Main tot het Fichtelgebergte. Langs de Kösseine bereiken we dan na ruim 850 km in Tsjechië het stadje Cheb aan de Ohre. Na Plzen volgen we nog het riviertje de Klabava. Vlak bij Praag fietsen we langs de Berounka en de Moldau. Na Wenen terug langs de Donau en de Rijn.
Praag fietsroute


Limes route








 Op 13 juli vertrekken we uit Maassluis, Lydia op een Bergamont Vadonga Platinuim en ik op m'n  RED BULL - globe  MTB met rohloffnaaf. We gaan richting Duitsland via de mooie Linge-route en langs de Waal bereiken we Nijmegen. Het pontje bij Millingen a/d Rijn brengt ons naar Rijnwaarden, waar officieël de route beschrijving naar Praag begint.



Vlak voor Tolkamer is een prachtig recreatie gebied ontstaan door een zandafgraving, waar we vanwege het mooie weer, heerlijk zwemmen en een paar uur relaxen.




zandafgraving Rijnwaarden

We volgen de Rijn via Rees, waar we ons tegoed doen aan heerlijke broodjes, tot Wesel, waar we bivakkeren in een schuilhut bij de Auesee.
 Hindoe tempel Sri Kamdchi Ampel in Uentrop
Na de Wesel volgen we het riviertje de Lippe (Römer route) en iets voorbij Hamm, verlaten we even het mooie Lippe-dal  voor een bezoek aan de grootste Hindoe tempel (Sri Kamdchi Ampel) van Europa in Uentrop.
In de mooie binnenstad van Lippstadt kopen we bij de plaatselijke fietsenmaker een nieuwe fietsenstandaard voor Bert(afgebroken) en nieuwe handschoenen voor Lydia(vergeten in Halteren). Nadat de zeer vriendelijke fietsenmaker de standaard gemonteerd had en erg nieuwsgierig was naar onze fietsen en route, verwijst hij ons naar een mooie camping 5km noordelijk van Lippstadt aan de Margaretten See, waar we rustdag nemen.
Bij Büren met z'n prachtige Jezuitenkerk volgt een prachtige route langs de Aabach, waar we flinke klimmetjes voor onze kiezen krijgen en een regenbui ons doet verkleumen van de kou. Eerst schuilen we in een hooischuur en even later vinden we vlak voor de steile afdaling naar de Diemel een schuilhut, waar we overnachten.( Brr...koude nacht 2ºC)

schuilhut bij Essentho
steile afdaling naar de Diemel


 



We volgen de Diemel naar de mooie stad Warburg. Het weer blijft onbestendig en te koud voor de tijd van het jaar en bij Trendelburg zoeken de warmte van de camping op, waar we heerlijk dineren.

Hannoversch Münden.

 Verder langs de Diemel naar Bad Karlshafen, waar we de mooie Weser route volgen met veel vakantie fietsers.
Langs de Diemel, Weser en Werra liggen verrassend mooie stadjes boordevol vakwerkgevels
. Zoals bij Hemelm en Reinhardshagen, vlak voor het mogelijk nog mooiere plaatje Hannoversch Münden.



Bad Sooden-Allendorf
 De route volgt nu de Werra langs schitterende plaatsjes, zoals Witzenhausen en Bad Sooden-Allendorf.


 
Wartburg

Bach
In Eisenach blijven we 2 dagen en bezoeken het Bach-Haus, Lutherhaus en fietsen nog naar de op een heuvel liggende Wartburg, ten zuiden van de stad in het prachtige Thϋriger woud.


Kurort Bad Salzungen

 







's-Middags vertrekken we weer over een zwaardere alternatieve route, over de beruchte wandel/fiets (off-
road) "Rennsteig" route, nou dat hebben we geweten! Veel te zwaar voor volbepakte fietsen, zelfs lopend komen we adem te kort en bij Eckardhausen hebben we er genoeg van en zoeken uitgeput en bezweet de camping op bij de Altenberger See. De volgende begint weer met wat  klimmetjes, maar daarna volgt een heerlijk lange afdaling naar het prachtige Kurort Bad Salzungen, met Keltenbad en Gradierwerk.

(Gradierwerk:Voor de constructie ervan werd vuren(sparren)hout gebruikt. De lange, rechte en volgroeide boomstammen zijn hiervoor ideaal. De grote poriën nemen zout uit de bron op en zorgen bovendien voor de conservering van de stammen. De bevloeiingswanden bestaan uit sleedoorn, omdat deze struik onder invloed van het zout zijn bast niet verliest en bovendien zeer fijn vertakt is. Het verdampingsproces wordt hierdoor begunstigd. De fijnste kalk- en ijzerdeeltjes zetten zich bij het bevloeien op de twijgen af. Na 30-40 jaar ontstaat een bizarre “sleedoornsteen” die moet verwijderd worden. In de 19de eeuw ontdekte men dat de lucht in de buurt van deze constructies vochtiger en meer zouthoudend was en dat het inademen van zoutdeeltjes bij het verdampingsproces een positieve uitwerking op de gezondheid zou hebben.)
Gradierwerk
Bij Wernshausen slaan we een verkeerd pad in en verdagen op een zeer uitdagende off-road MTB-route, die Lydia niet echt kan appriciëren. Steil omhoog en omlaag glibberend over gladde boomstammen komen we toch weer veilig beneden op de route uit, waar we een mooi meertje voor ons zelf vinden. Een eldorado om hier wild te kamperen....5*****!!!
Met weemoed nemen we afscheid van ons idyllische meertje en doordat de temperatuur vandaag is opgelopen naar 35°C, fietsen we met lood in de schoenen en lassen  noodgedwongen een lange siësta in bij Obermassfeld en zoeken wat vaker een terras op om bij te tanken met een lekker Radlerbiertje.
Obermassfeld
De Werra verder volgend over geaccidenteerd terrein komen we via wat omwegen door wegwerkzaamheden in de prachtige stad Coburg, waar we in tropische temperaturen de burcht, kerk, universiteit bezoeken en lunchen in de mooie rozentuin .

burcht bij Coburg

Lichtenfels
Na wat flinke klimmmetjes komen we in het Main-dal bij de stad Lichtenfels, waar we een rustdag inlassen en genieten van het mooie weer en zoeken wat verkoeling in de Main.


 
Na wat mooie meren bij Michelau komen we in de bezienswaardige stad Kulmbach uit, waarna we langs de makkelijke weismannroute in Neuenmarkt het prachtige stoomloc museum bezoeken met 30 oude locs.  
Als we in namiddag in de miezerregen wat inkopen gedaan hebben in de supermarkt van Neuenmarkt, worden we uitgenodigd door een aardige man om bij hem te komen dineren en te overnachten. We fietsen daarom door naar Trebgast, maar kunnen helaas het opgegeven adres niet vinden, zodat we genoodzaakt zijn in een boerenveld te kamperen.

Fichtelgebergte

Vanuit Trebgast weer terug naar de route om via een 10km lange klim in Bischofsgrün en na nog een stevige klimpartij in het Fichtelbebergte op het hoogste punt (875m)van de route te belanden. We fietsen door de prachtige bergen en bossen van het Fichtelgebergte over ski-helligen en loipes, om langs de Fichtelsee tenslotte in Fichtelberg uit te komen.
Onder dreiging van een onweersbui racen we de berg af naar Mehlmeisel, waar we bij Brand de tent opzetten.


Fichtelnaab route
In de miezerregen bij Ebnath kiezen we de verkeerde route via de zeer steile met grote stenen bezaaide Fichtelnaab route en ploeteren ons lopend naar boven. Vlak voor de Tsjechische grens krijgen we nog een flimke klim voor onze kiezen bij Arzberg.


Tsjechische grens

Duitsland is een waar eldorado voor de langeafstandfietsers met prachtige fietsroutes en goede voorzieningen, zoals fietsservicepunten met pomp, water, binnenband trekautomaten en pichnickplekken! En een bijzonder aardige en behulpzame bevolking.

Eenmaal in Tsjechië ervaren we een vreemde mentaliteitsverandering onder de bevolking. Het lijkt een ontheemd volk, zonder levensdoel. Wat een verschil met Duitsland. Onze eerste kennismaking met de Tsjechen is dus niet al te best, op de dure Podhori camping kunnen we de slaap niet vatten door voortdurend geruzie van een stel zatlappen. Het sterk verouderde sanitairgebouw lijkt meer op een concentratiekamp met open doucheruimtes, kapotte kranen en sterk vervuilde wanden. Ons motto is dan ook, kamperen is leuk maar niet op campings! Als we de volgende ochtend vroeg de weg vragen in Cheb, wil de man eerst geld zien.

Verder lijkt de bevolking in Cheb alleen te bestaan uit zwervers, hoertjes, bedelaars en zatlappen.
Gelukkig komen we heelhuids de stad uit op eigen kracht en er volgt een zwaar parcours met veel natuurschoon, maar veel klimwerk naar de prachtige stad Mariánské Lázně.



Mariánské Lázně







De stad is wereldberoemd om de prachtige kuuroorden  met onuitputtelijke natuurlijke  minerale bronnen, maar ook vanwege de schilderachtige en betoverende ligging in een pittoresk, breed open dal in een groene zone van zorgvuldig onderhouden bossen,waar Goethe, Marx en keizer Franz troost zochten voor hun kwalen, katers en hopeloze liefdes

Mariánské Lázně

Het blijft flink klimmen en dalen naar de mooie stad Plzeň, de bakermat van onze pils.



Het gemeentehuis van Plzeň.
Het linker gebouw is het "Keizerlijk Huis" van Rudolf II.

Plzeň

Kărlstejn

Het volgende traject gaat onveranderd over geaccidenteerd terrein en zetten de tent op bij Zadni Treban, omdat we de volgende dag nog een tocht willen maken naar het nabij gelegen beroemde kasteel van Kărlstejn.
Nog 30km naar Praag via route 3. Bij het klooster bij Dobřichovice steken we de rivier de Berounka over.

Even later kunnen we al lunchen langs de Moldau en nemen een verkoelende duik in het water.'s Middags om 3 uur na 1460km komen we op de intercamp Kotva in Praag aan.
De volgende dag besteden we de hele dag bij een temperatuur van 38˚C. om één van de mooiste steden van Europa te bezichtigen. 's Avonds om 11 uur komen we weer uitgeput op de camping aan. Helaas was ik accu van de fotocamera vergeten, dus besluit ik de volgende dag om alleen nog een bezoek te brengen aan de onvergetelijke binnenstad voor een "photoshoot" van de ontelbare historische en culurele hoogtepunten.


 PRAAG

Karlsbrug
  
                                                                                                                                                    
Na Praag nemen we in zuidelijke richting de Moldau-Radweg naar Linz in Oostenrijk.
Geen makkelijke route, maar over zeer heuvelig terrein, wisselend van de ene naar de andere oever van de Moldau. Langs pittoreske dorpjes, kastelen en burchten.Zoals schloss Orlik en burcht Zvikov. Bij Pisek nemen we bij gebrek aan fouragerings mogelijkheden een lunch bij een restaurant bij de eeuwenoude brug. 
                                                 
Pisek
In Albrechtice bezoeken we de unieke begraafplaats met 108 beschilderde kapellen en in het midden een barok parochie, die al in menig film als decor heeft gediend.

begraafplaats in Albrechtice

                   Na het kleurrijke Tyn fietsen we door naar de grote stad České Budějovice, (van het beroemde Budweiser bier) waar we flink wat eten in slaan bij de Lidl.

Tyn

České Budějovice
                                                                                               We passeren wat authentieke dorpjes,
alvorens we in het
stadje Český Krumlov belanden.

 

Het schitterende stadje Český Krumlov is gelegen in een lus van de Moldau in Bohemen en weliswaar veel kleiner dan Praag, maar kan er qua schoonheid zeker mee wedijveren.
Český Krumlov












Om de stadskern te beschermen is deze geplaatst op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO
Een lekker vlak stuk langs de Moldau naar Rozmberk met een mooi kasteeltje volgt, alleen voorbij Vyšší Brod aan het Lipnomeer volgt weer een lastig stuk off-road naar Loučovice.














In Přední Výtoň verbrassen we onze laatste Tsjechische kronen in een stube aan het Lipnostuwmeer aan een heerlijke maaltijd, apfelstrudel en aardbijen met ijs en slagroom.
We hebben alleen geen rekening gehouden met een flinke klim naar de 10km verder gelegen Oostenrijkse grens, die we nu puffend met een volle buik bestijgen.

 

Eenmaal in Aigen op de grens, storten we ons letterlijk naar beneden met duizelingswekkende snelheid Oostenrijk in. Met behulp van de zwaartekracht raas ik met een snelheid van 75km/hr naar beneden. Veel te hard natuurlijk met een volbepakte fiets, maar het geeft wel een geweldige kick na al dat klimwerk. Maar als ik een auto dreig in te halen, merk ik dat m'n remmen niet meer volledig aangrijpen en dreig ik de bocht uit te vliegen. Ik krijg dus gelijk een hartslagverhoging en de adrenaline giert door mijn bloed, maar met wat kunst en vliegwerk weet ik gelukkig toch veilig beneden te komen. 

Na nog wat klimwerk en een lekkere lange afdaling naar Obermühl
arriveren we na 1850km bij de oogverblindend "schöne" Donau,
waar we voorlopig lekker vlak kunnen blijven fietsen richting Wenen.                                                                                                                                                
langs de Donau
                                                                                  Bij Untermühl stopt het fietspad plots, aangezien de steile rotswand hier direct de Donau in verdwijnt, maar een klein pontje vaart ons langs dit bijzonder fraaie deel naar Aschach.

       Bij Linz flinke plensbuien, maar eenmaal bij Grein breekt het zonnetje gelukkig weer door, waar we de volgende dag een wandeling maken door de fraaie Stillensteinklamm

Grein

Stillensteinklamm



In Dürnstein staat boven op de heuvel de ruïne waar in 1192 de Engelse koning Richard Leeuwenhart gevangen werd gehouden.
De laatste 80km naar Wenen gaan via Krems, Tulln en Greifenstein.
En vlak voor Wenen bij Kahlenbergerdorf zetten we de tent op langs de Donau en hebben een heerlijke romantische avond met volle maan. (2150km)
De volgende dag natuurlijk een bezoek aan de vele bezienswaardigheden van Wenen, zoals de gotische Stephans kathedraal, de grootste van het land. De parlementsgebouwen,de immense nationale bibliotheek en de vele kerken. Ook vele parken met een ode aan de beroende componisten, zoals Johan Strauss en het Mozarthaus.  's Avonds komen Johan en Annuska nog op bezoek en kamperen naast ons.
Wenen
Na Wenen aanvaarden we weer de terugreis, nu via de rechteroever van de Donau, richting Passau.
Bij Melk brengen we een uitgebreid bezoek aan het werkelijk schitterende barokke "Stift Melk benedictijnenklooster" met Kloosterpark en tuinpaviljoen, gelegen boven op een rots met zicht op de Donau. Dit 320 meter lange barokcomplex van wereldfaam, kwam tot stand van 1702 tot 1736 onder leiding van bouwmeester Jakob Prandtauer en is één van de mooiste en betekenisvolste barokgebouwen van Europa. Bij Hössgang vinden we een perfecte kampeerplek tussen de Donau en een binnenmeer.  
Vlak voor Linz luieren we lange tijd aan de Pletchchinger See, alvorens Linz zelf te bezoeken. Het is er echter zo druk vanwege allerlei poppodia, dat er geen doorkomen aan is, zodat we na een korte bezichtiging weer verder trekken. Na 90km vinden we het genoeg en zetten in de buurt van Alkoven de tent op in de wei, achter de dijk van de Donau.
NOODWEER!!!
Het is een prachtige dag geweest deze vrijdag 22 aug. met temperaturen van boven de 30˚C. Maar als we 's avonds om 8 uur nog nagenieten van het zonnetje, zie ik in de verte pikzwarte luchten met contenue bliksemflitsen. Een prachtig schouwspel, totdat de bui in razendtempo op onze tent afkomt en een windhoos bijna onze tent wegblaast.
Maar toch weten we met veréénde krachten en extra scheerlijnen de zaak heel te houden, al ben ik wel kletsnat. Dit blijkt echter slechts een voorbode van nog slechter weer, want als we om 22.00hr in onze slaapzakken kruipen, breekt het noodweer pas echt los en een mini-tornado teistert onze tent met hagelstenen van enkele centimeters groot. Allebei hangen we aan de tentbogen om niet de lucht in te gaan tot onze handen er zeer van doen van de op ons neerkletterende hagelstenen. We redden het niet en de tentbogen knappen als luciferhoutjes en steken door het tentdoek heen. Nu moet ik in het donker, in m'n blote kont tot m'n enkels in het koude water en pijnlijke hagelstenen het zaakje bij elkaar zien te houden, wat maar gedeeltelijk gelukt.
                                       
                                                                                                                                                                               Gelukkig is na dit angstige uurtje  de windhoos voorbij en kan ik in het pikke-donker alle kletsnatte spullen bij elkaar gaan vissen en een noodreparatie verrichten, zodat we toch nog redelijk de nacht kunnen doorbrengen.Veel slapen in onze kletsnatte slaapzakken doen we niet meer en schrikken bij elk vlaagje wind. Als we de volgende morgen nog versuft uit de tent kruipen zien we pas werkelijk de ravage, die deze storm heeft aangericht. Op slechts enkele meters van ons verwijdert ligt een grote, als een luciferhoutje geknapte boom! Wat een helse nacht, dit hopen we nooit meer mee te maken. Ook in het eerstvolgende dorpje Aschach hebben ontwortelde bomen veel schade aangericht aan huizen, auto's en zijn vele kelders ondergelopen.

Het mooiste deel van de Donau volgt tot Passau, waar we een kleine camping vinden om te douchen en de spullen te wassen en te drogen.



PASSAU



Passau is gebouwd op een heuvelachtige landtong bij de samenvloeiing van drie rivieren, de Inn, de Donau en de Ilz. Het heeft een fraaie, gezellige binnenstad met als hoogtepunt de Kathedraal Dom St. Stephan, deels in barokstijl.

We rijden nu weer langs het Duitse deel van de Donau op weg naar Regensburg. Halverwege bezoeken we in Metten nog de fraaie barokkerk





Regensburg zelf is zeker ook een bezoek waard met z'n gotische dom st Peter en de oudste brug van Duitsland met 16 bogen, gebouwd in 1135. De binnenstad van Regensburg kwam ongeschonden door de tweede wereldoorlog en is daarmee een van de beter bewaarde middeleeuwse steden in Duitsland.
Bij Kelheim volgen we de Lime-route langs het Main-Donau kanaal, een zeer landelijke route met mooie gehuchten en gaat bij Dietfurt over in de rivier de Altmühl.
Deze route door het dal van de rivier de Altmühl volgt Duitslands eerste officiële fietsroute van Regensburg tot het inmiddeleeuwse Rothenburg. In de directe omgeving vind je vele bezienswaardigheden van grote cultuurhistorische waarde.  De rustige omgeving van groene natuurgebieden wordt afgewisseld met oude stadjes die dateren uit de middeleeuwen, en ruïnes van een oude Romeinse nederzetting. (Eichstätt,Weissenburg, Ellingen)

Treuchtlingen

Ornbau
We kamperen aan de heerlijke Brombachsee en ook de volgende dag genieten we volop van het mooie weer aan de Altmühlsee.


Bij Herrieden  even bijtanken op een terrasje, waar we de voorbereidingen gadeslaan van de start van Duitse tour, die de volgende dag hier van start zal gaan. Dus besluiten we hier maar te blijven kamperen en de tourkaravaan eens van nabij te aanschouwen. Na de start vertrekken we naar het bijzonder mooie plaatsje Rothenburg ob der Tauber. Met z'n zeer authentieke sfeer, pittoreske stadskern en de idyllische ligging boven de rivier de Tauber, is het één van de meest romantische plaatsen van Duitsland.

                                               Rothenburg ob der Tauber

Bij het historische plaatje Miltenburg komen we weer langs de Main te fietsen en volgen die naar Aschaffenburg, met z'n fraaie renaissanceslot Johannisburg

Miltenberg









Aschaffenburg-renaissanceslot Johannisburg
 

Frankfurt rijden we voorbij via een mooie bosroute. 




Mainz bereiken we moeizaam, omdat we eerst via  hoge trappen van een grote sluis, de Main moeten oversteken om aan de andere kant van de rivier te komen. Eenmaal in Mainz vloeit de Main in de Rijn, die we nu voorlopig blijven volgen.
Maar allereerst een bezoek aan de binnenstad, met de fraaie Sankt Martin Dom


Na het toeristische Bingen volgt het mooiste deel van de Rijn-route naar Koblenz met fraaie kastelen langs de route.
Het is weliswaar erg druk langs dit smalle deel  van de  Rheinroute met drukke scheepvaart en aan beide zijden een drukke weg en treinverbinding, dat hier kamperen niet echt een aanrader is, maar met oordopjes in is het net uit te houden.
Maar plaatsen  als Bacharach, Oberwesel, St. Goar (Loreley rots) en Boppard, vergoeden een hoop en is het heerlijk slenteren door deze historische stadjes.

langs de rhein bij st. Goar
Bacharach











Ook het traject Koblenz naar Bonn is zeer de moeite waard met als hoogtepunt het slot bij Königswinter. Maar na Bonn volgt een industrieel gebied. In Keulen brengen we nog een bezoek aan de Dom. Via het fietsvriendelijke Düsseldorf met z'n fraaie moderne architectuur en Duisburg, bezoeken we de met veel liefde gerestaureerde stadskern in Xanten en het openluchtmuseum met vele relikwieën uit de Romeinse tijd, alvorens we bij Millingen weer de Nederlandse grens bereiken.

Düsseldorf


        Wat ons rest is nog 180km naar Maassluis, waar we op 12 september na meer dan 3800 km aankomen!

                      "Life is like riding a bikecycle.
         To keep your balance, you must keep moving!"

klik op onderstaande link om alle foto's te zien:
http://picasaweb.google.com/110950553067652398780/FietstochtNaarPraagWenenJuliSept?authkey=Gv1sRgCK76wKOYlvTvxwE

2 opmerkingen:

  1. Wat een avontuur zeg! 3800km, petje af, want ik doe het jullie niet na...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super zeg! Veel ideeen opgedaan om ook eens die kant op te gaan.... En dat noodweer met gebroken tentstokken - scary! Maar gelukkig veel meer mooie herinneringen! Elisa

    BeantwoordenVerwijderen